سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گاهنامه زیست

غذایی و گیاهی مؤثر در رفع  سرماخوردگی  

1ـ ویتامین «ث»: مصرف متعادل آن در از بین بردن  سرماخوردگی  و در درمان حالت هایی از  آن همچون زکام های ناشی از حساسیت (آلرژی) مانند تب تابستانه مفید است. منابع ویتامین یادشده عبارتند از: انواع مرکبات (مخصوصا پرتقال و لیموشیرین)، کلم،گوجه فرنگی، جعفری، توت فرنگی و فلفل سبز.

معمولاً استفاده از آب پرتقال و مرکبات از ابتلا بهسرماخوردگیبه نحو چشمگیری پیشگیریمی کند. اما در حین بروزسرماخوردگیتوأم با حالات سرفه وگرفتگی گلو توصیه می شود از خوردن مرکباتی نظیر نارنگی و پرتقال به علت اینکهمخاط را تحریک و نشانه ها را تشدید می کند، خودداری شود و در عوض از منابعبسیار غنی ویتامین «ث» یعنی لیموشیرین که تا حدود 60 میلی گرم ویتامین «ث» دارد وسرماخوردگی، تب وگرفتگی گلو را برطرف می سازد، پیاپی در طول روز مصرف شود.

2ـ ویتامین «آ»: میانسرماخوردگیو مصرف این ویتامین، هیچرابطه ای وجود ندارد ولی کسانی که در غذایشان مقدار بیشتری ویتامین «آ» باشد،دورانسرماخوردگیکوتاه تریدارند. مواد غذایی و گیاهی ویتامین «آ» عبارتند از: اسفناج، هویج خرد شده، گلکلم، بامیه، نخودفرنگی، زردآلو، انبه، هندوانه، هلو، طالبی، زرده تخم مرغ وجگر، حاوی ویتامین «آ» هستند. ویتامین «آ» موجود در هویج رنده شده بیش ازهویج تکه تکه شده در بدن مصرف می شود.

سیر: یک پادزیست (آنتی بیوتیک) طبیعی حاوی ویتامین های «آ»، «ب» و «ث» و مواد معدنی سلنیوم و ژرمانیوم می باشد. در این ماده، ترکیبی بهنام آلینین وجود دارد که قادر به نابودکردن 23 نوع باکتری است. ولی مصرفآن در افرادی که از داروهای ضد انعقاد و آسپرین استفاده می کنند، باید بارایزنی پزشک صورت گیرد.

عسل: همراه با موم در سینوزیت، زکام و بیماری های تنفسی مؤثراست. پیشینیان هم به خواص درمانی عسل در درمان امراض ریوی پی برده بودند بهطوری که بقراط هم استفاده از شربت عسل را برای از میان بردن سرفه و خلط سینهمفید می دانست.

شلغم: از دیرباز به عنوان یک پادزیست (آنتی بیوتیک) طبیعیزبانزد بوده است. شلغم سرشار از ویتامین «ث» است که اگر به صورت خام مصرفگردد (همراه با سالاد) بهره بردن از این ویتامین امکان پذیر است.

خواص پادزیستی (آنتی بیوتیکی) شلغم موقعی آشکار می گردد کهبه اندازه یک قاشق مرباخوری از وسط شلغم درآورده و با شکر یا نبات پر شود وسپس به پخت آن اقدام گردد، در این صورت شیره ای در میان آن جمع می شود کهخواص پادزیستی دارد.

کلم: سبزی مفیدی است. مغز کلم، ماده ای مغذی است و برای رفعگلودرد، اثرات شفابخشی دارد و در عوارض ریوی مانند سرفه شدید، کارآمداست.

تره: از دیگر سبزی هایی است که در مداوای تمامی عفونت هاکارآمد است و مصرف آن به شکل خام در معالجهسرماخوردگیتوصیه میشود.

مایعات: مصرف مایعات در دورانسرماخوردگیبسیار ضروری است. دراینجا به ذکر مواردی از آن می پردازیم:

الف ـ آب هندوانه از منابع مناسب ویتامینی به حساب می آید و هم در پایین آوردن تب و نیز در مداوای سرماخوردگی بدون تب، کارساز است. (مصرف زیاد آن به افرادی که به کم خونی دچار هستند، توصیه نمی شود


نوشته شده در جمعه 91/7/28ساعت 8:14 صبح توسط نظرات ( ) | |

<      1   2      


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت