سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گاهنامه زیست

استرس برای ادامه حیات جانوران ضروری است. به عنوان مثال گورخری شیری را می بیند. استرس او را وامی دارد فرار کند و جانش را نجات دهد. اما ما انسان های امروزی بیشتر به دلایل روانی دچار استرس می شویم که خیلی پایدارتر و طولانی مدت تر از موردی مثل دیدن شیر و فرار کردن از دست آن است. کار، سبک زندگی، خانواده و حتی تعطیلات برای ما استرس زا هستند.

رابرت ساپولسکی، استاد عصب شناسی دانشگاه استنفورد، برای بیشتر از سه دهه استرس را در بابون های وحشی کشور کنیا مورد مطالعه قرار داده و براین اساس درباره افرادی که بیشتر تحت تأثیر استرس قرار می گیرند دو پیش بینی قوی ارایه کرده است. براساس اولین پیش بینی شخصیت نقش عظیمی در زمینه استرس بازی می کند. اگر کسی فرق بین تهدیدی بزرگ و موردی فرعی را بفهمد، وقتی درمعرض تهدیدی بزرگ است بتواند راهی پیدا کند که تاحدی بر آن کنترل پیدا کند و درصورتی که پیامد بدی گریبانش را بگیرد سازوکار مقابله با آن را داشته باشد، استرس نسبتاً پایینی دارد.

پیش بینی دوم به ارتباطات اجتماعی فرد مربوط است. براساس تحقیق ساپولسکی بابون هایی که ارتباطات قوی ای دارند سطوح گلوکوکورتیکوئید پایینی دارند و درمقایسه با بابون های منزوی تر تقریباً سه سال بیشتر زنده می مانند.

هورمون های گلوکوکورتیکوئید که مورد توجه این محقق قرار گرفته اند بخشی از سیستم ایمنی بدن ما هستند و در جنگ با سرطان و التهاب به ما کمک می کنند. این هورمون ها در همه جانوران تولید می شوند و به انسان ها (و نیز بابون ها و پستانداران دیگر) برای رویارویی با یک تهدید حتمی یاری می رسانند.

استرس مزمن از نگرانی های روزمره زندگی متمایز است. بارها گفته شده که استرس مزمن می تواند به چند بیماری از جمله حملات قلبی، دیابت و سکته مغزی بینجامد. تنوع بیماری های ناشی از استرس زیاد است و از چیزی مثل آکنه تا موردی جدی مثل سرطان متغیر است. بیشترین اضطراب در نتیجه آن چه ما غریزه جنگ یا پرواز می نامیم ایجاد می شود.

موقعی که احساس تهدید می کنیم،حواسمان به اوج خود می رسند و آماده جنگ یا فرار می شویم. در جانوران، هورمون ها بعضی از واکنش ها را تسریع و تشدید می کنند و موجب می شوند آنها بجنگند یا فرار کنند. در حال حاضر تهدیدهایی که ما احساس می کنیم موجب نمی شود تا مثل اجداد غارنشینمان با شرایط رودررو شویم. ما انسان های امروزی به جای نشان دادن واکنش به شیوه ای قدیمی تمایل داریم تا غریزه مان را سرکوب کنیم. هورمون هایی خارج می کنیم که باعث می شوند هیچ اقدامی انجام ندهیم، بدنمان آویخته می شود و از نظر احساسی و فیزیکی احساس بیماری می کنیم.

پرفسور ساپولسکی مشاهده کرده که وقتی تهدید برطرف می شود ترشح مواد شیمیایی مربوط به استرس هم در گورخر متوقف می شود. این درحالی است که انسان امروزی توانایی خاموش کردن ترشح هورمون ها را از دست داده است. ما در زندگی روزمره در هنگام رویارویی با تهدید واقعی یا در موقعیتی که فکر می کنیم تهدید است هورمون های گلوکوکورتیکوئید بیش از حدی تولید می کنیم و کلید خاموش کننده این هورمون ها را هم در اختیار نداریم تا دیگر بیش از این احساس تهدید نکنیم.

از آن جایی که گلوکوکورتیکوئیدها بیشتر وقت ها هیچ کاری ندارند که در بدن انسان های امروزی انجام دهند، به داخل بدنی که آن را می سازد رها می شوند و آن را سمی می کنند. آنها با تخریب سلول های مغزی از لحاظ بیولوژیکی ما را بیمار می کنند و سیستم ایمنی بدنمان را ضعیف می کنند. این هورمون ها به ارتباطات اجتماعی ما آسیب می رسانند چراکه تحریک پذیرمان می کنند. تحریک پذیری و عصبانیت هم اغلب (اگر نه همیشه) احساسات ما را به سوی افکار ناخودآگاهی سوق می دهند که با این که منشأ مسئله از بین رفته ولی خوراک غلط در شرایط غلط به ما می دهد.


نوشته شده در یکشنبه 90/9/20ساعت 9:35 عصر توسط نظرات ( ) | |

تغذیه > آشنایی با خواص خوراکی‌ها  - همشهری آنلاین - شهره فرجی:
اکثریت مردم در پاسخ به این سوال که برترین حس شما چیست به حس بینایی اشاره می‌کنند.

در اینجا می‌خواهیم بدانیم از چه نوع ماد غذایی مناسب استفاده کنیم تا به تقویت چشم خود کمک کنیم.

مواد غذایی مناسب برای تقویت بینایی

چای سبز این ماده غذایی با داشتن مقدار فراوان ویتامین C   و ویتامین E   و همچنین کاروتنوئید زیاکسانتین و لوتئین به تقویت چشم کمک می کنند و نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز، راه مناسبی برای تقویت بینایی است.

 

هویج،‌ استفاده از این کلمه ممکن است برای شما تکرار مکررات باشد ولی متخصصان تغذیه تنها به یک دلیل،‌ مصرف این ماده غذایی را توصیه می‌کنند و آن وجود مقادیر فراوان ویتامین A   در هویج است. آن‌ها می‌گویند:‌ اگر در روز فقط یک هویج بخورید نیاز روزانه شما به این ویتامین تامین خواهد شد.

 

گوجه‌فرنگی، گوجه فرنگی‌ها سرشار از لیکوپن هستند و لیکوپن آنتی‌اکسیدانی است که برای سلامت چشم نیز بسیار مفید است.

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا،‌ لیکوپن ماده‌ای است که خطر ابتلا به بیماری حاد لکه زرد چشم را که می‌تواند منجر به نابینایی شود کاهش می‌دهد.

سیر، ‌اکثر اوقات مصرف این ماده غذایی برای تقویت قلب توصیه می‌شود ولی این بار متخصصان، استفاده از آن را برای تقویت بینایی توصیه می‌کنند.

سیر، دارای مقدار قابل توجهی سلنیوم است و سلنیوم نیز مانند لیکوپن از ابتلای چشم به بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کند.

 

اسفناج و دیگر سبزی‌جات برگی تیره رنگ نیز به خاطر داشتن مقدار فراوان ویتامین C   و کاروتنوئیدها برای سلامت چشم و دیگر قسمت‌های بدن مفیدند و بهتر است از این ماده غذایی هر روز در برنامه غذایی خود،‌ استفاده کنیم.


نوشته شده در چهارشنبه 90/9/16ساعت 11:21 صبح توسط نظرات ( ) | |

من کاملا در این موضوع شک دارم اگر ما نتوانیم آهنگ زندگی امروزی خود را ملایم کنیم , رژیم های غذایی مطالعه شده و تمرین های ورزشی دقیق بتوانند مارا در مقابل بیماری های قلبی بیمه بیمه کنند. در سال 1977 من و همکارانم به این نتیجه رسیدیم که

عادات غذایی , استعمال دخانیات , نقص وکمبود تمرین های ورزشی عوامل منحصر به فرد و محدود طغیان و بروز بیماری های قلبی روزگار ما نیستند. به طور قطع پدران ما به این نکته به خوبی واقف بودند زیرا به اندازه ی کافی گوشت می خوردند , شیر می نوشیدند

, تخم مرغ هم مصرف می کردند و از کشیدن سیگار و توتون هم ابائی نداشتند ولی اگر قهرمانان میدان های ورزشی نبودند حداقل از یک چیز برکنار و معاف بودند : اضطراب ها و دلواپسی ها زندگی , این هیولای شوم مثل امروز با این خشونت و سبعیت بر همه چیز آن ها سایه گستر نبود .

از نظر روابط و کیفیات مختلف , فرضیه ما قطعا مورد گفتگوهایبسیار قرار می گیرد بر این اصل استوار است که : تمایل مداوم برای انجام کارهای بسیار در مدت کوتاه , تلاش و کوشش سخت در زندگی دائم , برتری یافتن بر دیگران به طور کاملا واضح بیماری های

 

قلبی و شریانی و ادامه آن ها را شدید وسریع می کند.

اگر مردم نتوانند این هیجانات و دلواپسی های خود را تحت کنترل قرار دهند , اصلاح رپیم های غذایی , کاستن و یا حتی ترک دخانیات

, اقدام به هر نوع ورزش وحرکات بدنی نتایج چندان رضایت بخشی نخواهد داشت .زیرا این وضع کافیست .بحران های قلبی را تحت

عناوین : بیو شیمیکی از قبیل : بالا رفتن میزان چربی خون , طغیان ارگانیسم بدن به سبب عناصری از قبیل آدرنالین یا تقلیل ذخایر

هورمون های اصلی حیاتی تشدید کنند .برای تقلیل این نوع حوادث و بحران های قلبی باید هر کس به سهم خود بکوشد تا از کلیه

روش های زیان بخشی که ما آن  ها را تحت عنوان مقتضیات گروه( A  )می نامیم اچتناب کند .

مقتضیات گروه( A ) : این مقتضیات بر چه پایه ای استواراند؟ اضطراب و نگرانی به خاطر اندک تاخیر در وصول

به نتایج کارهای روزمره که شماره آن ها از حدو حصر خارج است . همچنین بی حوصلگی و لبریز شدن کاسه

صبر هنگام انتظار و یا در میان اشیاء دست پاگیر رستوران ها ودر صف مشتریان . کوشش بی نتیجه در به

دست آوردن چیز هایی که گمان می کنند تصاحب آن ها بسیار مهم است مانند : داشتن یک خانه زیبا ,

موقعیت ممتاز , فرستادن کودکان به فلان مدرسه و غیره غیره ... سایر مشخصات عبارت اند از:

وسوسه ارقام تمایل شدید به جمع آوری پول گرچه در موقعیت فعلی از زندگی راحت هم برخوردار است

مسلما بسیاری از مردمان به این نحوه فکر اعتراض خواهند کرد و خواهند گفت : زندگی اقتصادی امروز

تلاش و کوشش زیادتری را ایجاب می کند . معذلک با استفسار از نظریه های هزاران نفر از مردم طبقات

مختلف اعم از : مقاطعه کاران بزرگ , بازرگانان , پزشکان , استادان و معلمین , مستخدمین , رانندگان

کامیون ها و نمایندگان مجلس متقاعد شده ام که تنها وسیله مطمئن برای کامیابی و جلوگیری از بحران های

قلبی تعادل و میانه روی , اجتناب از بلند پروری های بیجا , بی اهمیت شمردن کارهای غیر ضروری و دوری از

اظطراب و نگرانی است .          


نوشته شده در سه شنبه 90/9/15ساعت 4:58 عصر توسط نظرات ( ) | |

 

در ایالات متحده بحث خود کشی مساعدت شده چراغ روشنی برای کفایت و کیفیت مراقبت های پایان عمرگشته

است . خود کشی مساعدت شده اشاره دارد به فراهم کردن امکانات برای اینکه فرد به زندگی اش پایان دهد.

خود کشی مساعدت شده توسط پزشک : شامل تجویز دوز کشنده یک دارو و به قصد ختم زندگی یک فرد

 می باشد که نباید مغایرتی با مسائل اخلاقی و قانونی بیماری مرحله انتهایی داشته و خواست بیمار باشد.

جامعه مسیحیت معتقد است که خود کشی مساعدت شده با قانون طبیعی و قانون الهی مغایرت دارد . با این حال

اخیرا سعی شده که خود کشی مساعدت شده شکل قانونی بگیرد ، اگر چه ارجح این است که خود شخص بیمار

اقدام به کشتن خود بنماید، ولی اخیرا تلاش هایی انجام شده که علاوه بر قانونی کردن خود کشی مساعدت شده ،

تاکید می کند که این کار باید توسط یک انجمن مخصوص خودکشی انجام شود که این انجمن باید پزشکانی داشته

باشد که به طور قانونی به امر خود کشی بیماران یاری رسانند . دیگر اینکه انجمن باید دارای نشریاتی باشد که

اطلاعاتی را در مورد روش های ختم به زندگی در صورت فقدان دسترسی پزشک در اختیار بیماران قرار دهد

تا راسا اقدام به خود کشی نمایند.

در حالیکه طرفداران خود کشی مساعدت شده توسط پزشک ، بحث می کنند بیماری که در مرحله انتهای بیماری

قرار دارد باید به طور قانونی ضمانت اجرایی برای تصمیم گیری مستقل درباره ارزش های زندگی خود ، زمان

و شرایط مرگش را داشته باشد مخالفین این طرح بحث می کنند که باید به فکر دستیابی به کنترل های بهترو بیشتر

علائم بیماردر مرحله ی انتهایی باشیم و وی را مورد حمایت های روانی قار دهیم . به دنبال این بحث ها ، بحث های

اخلاقی و قانونی زیادی افزایش یافت که موارد زیر را در بر می گیرد .


نوشته شده در سه شنبه 90/9/15ساعت 8:40 صبح توسط نظرات ( ) | |

 ? روان سالم در بدن و روح سالم
پوست قدیمی ترین (از لحاظ جنین   شناسی) و حساس ترین عضو بدن ما است. پوست اولین راه ارتباط با محیط و موثرترین محافظ خارجی می باشد. می توان پوست را قسمت خارجی سیستم عصبی فرض کرد. در واقع پوست دستگاه عصبی خارجی ما است،عضوی که اولین واکنش ها را نسبت به محیط نشان می دهد و ارتباط تنگاتنگی با سیستم اعصاب مرکزی دارد.

ساختمان پوست در حال تجدید مداوم است و این فعالیت توسط سلول های لایه های عمقی آن تامین می شود. هر چهار ساعت یا حدود همین زمان پوست دولایه جدید تشکیل می دهد. سلول های پوست و روده می توانند صدها و هزاران بار ضمن زندگی یک فرد تقسیم شوند. سلول های پوست بیش از یک میلیون بار در ساعت ریزش می کنند.
روی پوست به عنوان یک تصویر فرضی تجربیات کل زندگی منعکس می گردد، فراز و نشیب های احساسی، تاسف های عمیق و…..
نرمی، صاف وصیقلی بودن پوست زودگذر است ، پوست به مرور زمان باافزایش سن متحمل چین و چروک ها، شیارهای عمیق و افتادگی می شود که نتیجه سال ها آسیب است. پوست حتی با تماس های عاطفی دچار ضربات خفیف می شود.
پوست وسیع ترین عضو بدن است. این عضو در یک مرد بزرگسال
579 سانتی متر مربع مساحت دارد و دوازده درصد کل بدن را تشکیل می دهد(3.362 کیلوگرم) و شامل 5 میلیون سلول حسی است.
زمینه فعالیت پوست، ساخت پایه ای برای سلول های حسی است که مهمترین جزء آن حس لامسه می باشد.
پوست یک تنظیم کننده،تحلیل کننده و منبع اطلاعاتی محسوب می شود، عامل احساس می باشد و سدی برای بدن در مقابل باکتری های خارجی است. همچنین منشاء هورمون های لازم برای تمایز سلول های دفاعی بدن بوده و لایه های پایینی را از صدمات مکانیکی و تابشی محافظت می کند.
پوست سدی در برابر مواد سمی و میکروب های خارجی است، نقش اساسی در تنظیم فشار و جریان خون دارد، در ترمیم و بازسازی خود نقش دارد و کراتین می سازد. پوست عضوی است که مواد سمی و سایر موادی را که در محصولات دفعی بدن ترشح می شود جذب می کند.
پوست تنظیم کننده حرارت است، عضوی است که در متابلویسم وذخیره چربی دخیل می باشد، پوست متابولیسم آب و نمک را با تعریق تنظیم می کندو نیز ذخیره کننده غذا و آب است.
عضو تنفسی است و تسهیل کننده مسیر دو طرفه عبور برخی گازها می باشد، سنتز کننده تعدادی از ترکیبات مهم شامل مواد ضد راشیتیسمی است و (ویتامین D ) . سدی اسیدی در مقابل بسیاری از باکتری ها می سازد، سدی که از غدد سبابه ترشح می شود .پوست مو را نرم کرده بدن را علیه باران و سرما عایق بندی می کند و احتمالاً در کشتن باکتری ها کمک دهنده می باشد.
در پایان اینکه عضوی است که خود به پاکیزگی خود اقدام می کند.


نوشته شده در دوشنبه 90/9/14ساعت 12:3 عصر توسط نظرات ( ) | |

   1   2   3   4   5      >


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت