سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گاهنامه زیست

 

حقوق بیمار در حال مرگ:

·          من حق دارم تا زمانی که بمیرم ، همانند یک انسان زنده تحت درمان قرار بگیرم.

·          من حق دارم که حس امیدواری خود را حفظ کنم ، هرچند ممکن است سطح امید تغیر کند .

·          من حق دارم توسط افرادی مراقبت شوم که می توانند حس امید واری خود را حفظ کنند ،

        گرچه ممکن است این حس تغیر کند .

·          من حق دارم احساسات ، عواطف و نحوه مرگم را بین کنم .

·          من حق دارم در تصمیم گیری ها ی مربوط به مراقبتم شرکت نمایم .

·          من حق دارم متوقع باشم که تجهیزات پزشکی و پرستاری از من به عمل آید ، حتی اگر درمان

      به مراقبت تسکینی تغییر یابد .

·          من حق دارم موقع مرگ تنها باشم .

·          من حق دارم که درد نداشته باشم .

·          من حق دارم که بخواهم به سوالاتم صادقانه پاسخ دهند .

·          من حق دارم که فریب نخورم .

·          من حق دارم که بخواهم به خانواده ام برای پذیرش مرگ من کمک شود .

·          من حق دارم که درارامش و باعزت بمیرم .

·          من حق دارم که استقلالم حفظ شود و تصمیماتم زمانی که مخالف عقاید دیگران است ، مورد

        قضاوت و داوری قرار نگیرد .

·          من حق دارم که مورد تجربیات مذهبی یا معنوی خویش صحبت کنم آن ها را بسط دهم ، بدون اینکه

       در نظر داشته باشم که تجربیات من برای دیگران چه مفهومی دارد.

·          من حق دارم که توسط افراد ی مراقبت شوم که حساس و آگاهند و تلاش می نمایند نیازهایم را درک

کنند و از کمک به من در رویارویی با مرگ احساس خشنودی نمایند .

 

     

 


نوشته شده در جمعه 90/9/11ساعت 5:34 عصر توسط نظرات ( ) | |

 

پائین آوردن ارتفاع چهار یا هشت نوع از دامها

« و (خدا) هشت جفت (4 نوع) از دامها را برای شما پائین آورد».

«اَنعَام»: در اصل حیواناتی هستند که برای فرد نَعمَة هستند، ( و نَعمَة یعنی چیزی که رفاه و برخورداری و فراخی زندگی را می آورد)، ولی به دامها (حیواناتی که انسان در کار و زندگی و اقتصاد خود از آنها استفاده میکند) و بیشتر به شتر و گاو و میش و بز اطلاق می شود.  فعلِِ « اَنزَلَ» فعلِ ماضی از مصدر مزید «انزال» است، و اِنزال به معنی: پائین آوردن است. و منظور از پائین آوردن حیوانات مزبور برای انسان اینست که آنها در گذشته بلند بوده اند و برای کار و بهره وری انسان از آنها مناسب نبوده اند، و خدا ارتفاع آنها را بخاطر امکان استفاده انسان از آنها پائین آورده است. «ازواج»: در آیه می تواند بمعنی جفت باشد که در آنصورت هشت جفت بمعنی چهار نر و چهار ماده  از چهار نوع از دامها می شود، و می تواند بمعنی "صنف" باشد که در آنصورت بمعنی هشت نوع از دامها خواهد بود.

فسیلهای پیدا شده حیوانات نشان می دهند که نسل برخی از حیوانات در گذشته از نظر بلندی بلندتر و از نظر حجم بزرگتر از نسل امروزی آنها بوده، و نسل برخی دیگر در گذشته کوچکتر از نسل امروزی آنها بوده است، و همینطور نشان می دهند که حیوانات چگونه در ضمن ده ها میلیون سال تغییراتی کرده اند.

یکی از آن حیوانات که نسل گذشته آن بلندتر و بزرگتر بوده شتر است. فسیل پای شتر که در تصویر می بینیم و در سوریه پیدا شده نشان میدهد که شتری که در گذشته زندگی می کرده دو برابر شتر امروزی بوده، و فسیلهای دیگر که مربوطه به دوران دیگری است نشان می دهد که شتر در گذشته 4 متر ارتفاع داشته است. بهر حال چنانکه آیه گفته خداوند ارتفاع آنرا برای انسان پائین تر آورده تا برای انسان قابل استفاده بشود. ارتفاع شتر امروزی به دو و نیم متر می رسد.


نوشته شده در چهارشنبه 90/9/9ساعت 5:19 صبح توسط نظرات ( ) | |

 

زندگی  بافتن یک قالی است

نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی

نقشه را اوست که تعیین کرده است

تو در این بین فقط میبافی

نقشه را خوب ببین !!!

نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند


نوشته شده در جمعه 90/9/4ساعت 7:35 عصر توسط نظرات ( ) | |

در گوشه اتاق، داخل کیف، درون گنجه و حتی در پارکینگ خانه ما اقلام لوکسی وجود دارند که نتوانسته ایم در مقابل خریدشان مقاومت کنیم. اما چه چیزی ما را به سمت خرید این کالاهای غیرضروری سوق داده است؟

تحقیقات بیش از پیش ثابت می کند فقط حرص و آز نیست که ما را به سوی مصرف می کشاند، بلکه به خاطر غرایز ذاتی اولیه مان خرید می کنیم. چراکه خرید واکنش لذت بخشی در مغز ما ایجاد می کند. حتی ژن ها هم در این زمینه اثرگذارند.

به گفته پاکو آندرهیل مؤلف کتاب «چرا خرید می کنیم؟»، غریزه خرید در انسان از غریزه جمع آوری شکار تغییر شکل یافته. آندرهیل از دید انسان شناسی به خریداران نظر افکنده و در طول چند دهه هزاران مشتری در آمریکا، ایتالیا و استرالیا را ردگیری کرده تا رفتار آنها را هنگام خرید بررسی کند.

او به مقایسه نحوه خرید در زنان و مردان می پردازد و می نویسد:«زنان تمایل بیشتری به خرید نشان می دهند. با آرامش بین فروشگاه ها راه می روند، کالاها را بررسی می کنند، محصولات را با قیمت ها می سنجند، با فروشندگان وارد تعامل می شوند و سؤال می پرسند. اما مردان مستقیماً آن چه را که می خواهند بخرند هدف می گیرند و صبر کمتری برای دیدن مکان های مختلف نشان می دهند.»

پرفسور چارلز آرنی استاد اقتصاد دانشگاه سیدنی نیز می گوید که معمولاً زنان خریدهای بیشتری انجام می دهند تا نیازهای عاطفیشان را برآورده کنند. برای همه ما خرید راهی است برای این که احساس بهتری پیدا کنیم. خرید محیطی ایجاد می کند تا دور هم جمع شویم و از نظر اجتماعی تعامل داشته باشیم یا بعد از یک موفقیت حرفه ای به خودمان جایزه بدهیم.

دیوید میک و مایکل دیموس استادان دانشگاه فلوریدا که نتیجه تحقیقشان اخیراً به چاپ رسیده نیز می گویند که ما خرید می کنیم تا از استرسمان بکاهیم، موفقیت های شخصیمان را جشن بگیریم، مرهمی برای افسردگیمان بیابیم و یا با یأس های کوچک زندگیمان کنار بیاییم.

اما وقتی تصمیم می گیریم کالایی بخریم در مغزمان چه رخ می دهد؟ تحقیقی که به وسیله برایان ناتسون استاد عصب شناسی دانشگاه استنفورد انجام شده حاکی از این است که در این هنگام تقلاهایی در مغز ما به وجود می آید.

وقتی به فکر خرید می افتیم هسته های اکامبنز nucleus accumbens   بیدار می شوند. هسته های اکامبنز مجموعه ای از نورون ها هستند که با افزایش تولید انتقال دهنده عصبی دوپامین در دادن احساس مطبوع به ما نقش اساسی ایفا می کنند. اما وقتی قیمت را در نظر می گیریم اینسولا که بخشی از قشر مخ است فعال می شود. این فرضیه وجود دارد که اینسولا در احساس ضرر و زیان و فقدان نقش دارد.

تحقیق دیگری هم نشان می دهد این که چه چیزی را برای خرید کردن انتخاب می کنیم و نیز عادات خرید ما تحت تأثیر آرایش ژنتیکی قرار دارد و خرید کالاهای بخصوصی مثل فیلم های علمی- تخیلی یا شکلات پایه های ژنتیکی دارد، ولی خرید کالایی مثل سس گوجه فرنگی چنین نیست.

در نهایت آدام فریر روانشناس می گوید:«در خرید یک کالا هم تصمیم گیری عاطفی و هم تصمیم گیری عقلانی دخالت دارد. ما دوست داریم باور کنیم تصمیمان عقلانی است اما می دانیم که واقعیت چنین نیست.»

فریر می افزاید:«این به بازاریاب های باهوش را به سمتی هدایت می کند که همیشه احساسات ما را جذب کنند، اما یک دلیل عقلانی را هم در پیامشان جاسازی کنند.»

 


نوشته شده در جمعه 90/9/4ساعت 4:51 عصر توسط نظرات ( ) | |

 

دانستنی   هایی جالب درباره بدن انسان  :

·          محققان حد متوسط عمر بشر را هفتاد سال گرفته اند که در این مدت   انسان 13 سال حرف می زند، 6 سال غذا می خورد و 23 سال نیز می خوابد  .

·          هر نفر به طور متوسط صدها تن غذا می خورد. اگر وزن افراد را 75 تا  80 کیلو گرم بگیریم باید گفت هر فرد در عمر خود 1250 تا 1335 برابر وزنش غذا می خورد.

·         در مدت یک روز یا 24 ساعت 1000 لیتر هوا تنفس میکند و قلبش در هر 1 دقیقه 80 تا 100 بار می زند. با این شرایط قلب انسان در طول زندگیش دو میلیارد و 58 میلیون بار بدون وقفه و اغلب بدون کوچکترین مشکلی می زند.

·         حساسترین عضو بدن چشم است که می تواند 10 هزار رنگ را تشخیص دهد

·         نوزادان تا 8 ماهگی دنیا را سیاه وسفید می بیند.

·         انسان تنها موجودی است که راست قامت است و روی دو پا راه می رود ودر طول روز به طور متوسط 20 هزار قدم بر می دارد یعنی 7 میلیون قدم در سال. در 70 سالگی تعداد این قدمها به 500 میلیون می رسد یعنی 500 هزار کیلومتر راه رفته.

·         با این محاسبات می توان نتیجه گرفت که هر فرد در طول زندگیش می تواند 9 بار کره ی زمین را دور بزند و با پای پیاده به کره ی ماه برود با توجه به اینکه فاصله زمین تا ماه 390 هزار کیلومتر است .

·         بدن انسان به وسیله ی پوشش شگفت انگیزی محافظت میشود این پوشش پوست بدن است که در هر ساعت 30 میلیون میکروب روی آن مینشیند و 29 میلیون آن کشته میشود و پس از 2 ساعت از این 30 میلیون فقط 7 هزار تای آن باقی می ماند.

·         در بدن انسان بین 2 تا 4 میلیون نقطه ی درد و جود دارد که حساسیت آن نسبت به موقعیت پوست بدن فرق دارد. بدن انسان قدرت مقاومت شگفت انگیزی دارد و می تواند گرمای 44 تا 45 درجه را تحمل کند و حتی اگر به تدریج گرم شود در فضای خشک می تواند 150 تا 160 درجه حرارت را تحمل کند و بالاترین میزان برودت که بدن قادر به ایستادگی در برابر آن است 27 درجه زیر صفر است.

·         انسان می تواند 52 روز تنها با خوردن آب زنده بماند.


نوشته شده در جمعه 90/9/4ساعت 2:28 عصر توسط نظرات ( ) | |

<      1   2   3   4   5      >


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت