سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گاهنامه زیست

جوانی سرخورده و افسرده می کوشید تا   خود را از این وضع رها کند . روزی به تنهایی به جنگل رفت . هنگامی که در جنگل   بود به دور تنه درخت طنابی متصل کرد . اما تنها درخت به زبان آمد و گفت   : جوان عزیز، به تنه من آویزان نشو .

 یک جفت پرنده بر روی من لانه کرده اند و من باید از آنها دفاع کنم . اما این کار شما ریشه مرا خشک می کند . با این کار لانه نیز تخریب خواهد شد .

 جوان با شنیدن این سخنان از این کار صرف نظر کرد . به بالای درخت رفت و شاخه دیگری را انتخاب کرد . اما هنگامی که طناب را روی شاخه می بست ، شاخه گفت : جوان ، بهار می آید . چندی دیگر من گل خواهم داد . در آن وقت ، زنبورهای زیادی برای جمع آوری عسل خواهند آمد و دوران خوشی برای من خواهد بود . اگر این کار را ادامه دهی من شکسته خواهم شد .

 شکوفه ها از بین خواهد رفت و زنبورها ناامید خواهند شد . جوان با شنیدن سخنان مذکور ، به آرامی به سوی شاخه سوم رفت . اما این شاخه نیزعذرخواست و گفت : برگهای من به سوی خیابان رشد می کند تا مسافران خسته بتوانند در سایه من استراحت کنند .

 این کار مرا خوشحال می کند . اما اگر شکسته شوم دیگر سایه ای ندارم .در این موقع ، جوان به فکر فرو رفت و از خودش پرسید : پس چرا من برای دیگران سودمند نباشم و با استفاده از حیات خود به دیگران کمک نکنم ؟ سپس دست از این کار کشید .

 این داستان در واقع حکایت از آن دارد که اگر کسی برای دیگران سودمند نیست ، دستکم به دیگران لطمه و زیان وارد نیاورد و سعی کند در زندگی فردی مفید برای مردم باشد . سودمندی مردم برای مردم زندگی انسان را رنگارنگ و برای او سعادت به ارمغان می آورد .


نوشته شده در سه شنبه 90/11/11ساعت 5:55 عصر توسط نظرات ( ) | |

با افزایش سن همزمان با به وجود آمدن برخی تغییرات در بدن ، رابطه ی ما با غذا به عنوان بخش مهمی از فعالیت روزانه که نیاز بدن مارا به مواد مغذی تامین می کنند دستخوش تغییراتی می شود. ممکن است در جوانی شما بتوانید انرژی لازم برای فعالیت روزانه را از یک غذای آماده تهیه کنید اما در سالمندی توجه به آنچه برای خوردن انتخاب می کنیم ضروری است.

تغذیه سالمندی کلید حفظ فعالیت های ذهنی و جسمی مناسب است .غذا ی مناسب می تواند توانایی مار ا برای داشتن یک سیستم ایمنی خوب  و در نتیجه توانمند شدن برای مبارزه با بیماری ها فراهم کند. به علاوه غذا با تامین انرژی مورد نیار باعث می شود تا ناتوانی های حاصل از افزایش سن در افراد کمتر شود. 

 چه مشکلاتی بر سر راه تغذیه مناسب و سالم  افراد سالمند وجود دارد: 

 این مشکلات در سه دسته اصلی طبقه بندی می شوند مشکلات روحی و روانی، مشکلات مربوط به شرایط زندگی و مشکلات جسمی

تغییر شرایط زندگی

ممکن است سالمند تنها اشپزی بلد نباشد یا اساسا از آشپزی کردن خوشش نیاید. ممکن است سالمندانی که در آمد کافی ندارند از عهده خرید مواد غذایی مناسب بر نیایند و نتوانند مخارج لازم برای تهیه یک غذای سالم را بپردازند.

میزان تحرک بدنی:

معمولا چه به دلیل افزایش سن و چه به دلیل بروز برخی از بیماری ها توانایی تحرک بدنی در سالمندان کاهش پیدا می کند. در چنین شرایطی تلاش برای تهیه غذا ممکن است به کاری سخت تبدیل شود.

 کاهش سوخت و ساز بدن

همرمان با تغییرات ناشی از افزایش سن به ازای هر سال بعد از 40 سالگی سوخت و ساز بدن کم می شود. به همین دلیل اگر همچنان به خوردن غذا به مقداری که قبل از آن و در دوران جوانی عادت داشته اید ادامه دهید اضافه وزن پیدا خواهید کرد. کم شدن تحرک بدنی این اضافه وزن را تشدید می کند.

 تغییر ذائقه و اشتها

با بالا رفتن سن حس های بویایی و چشایی ضعیف می شوند. ممکن است شما متوجه سوختن غذا نشوید. ممکن است بوی ماندگی غذا را تشخیص ندهید و در معرض مسمومیت غذایی قرار بگیرید. به علاوه ممکن است به همین علت بیشتر از مقدار مورد نیاز ادویه به غذا اضافه کنید در حالی که نیاز شما به مصرف مثلا نمک در دوران سالمندی بسیار کم شده است.

کم شدن اشتها در دوران سالمندی علت های مختلفی دارد. احساس تنهایی و افسردگی باعث بی میلی نسبت به غذا می شود. عوارض جانبی بعضی از دارو ها که برای بیماری های خود استفاده می کنید می تواند علت دیگری برای کاهش اشتهای شما باشد. ممکن است شما طعم غذای رژیمی را که باید استفاده کنید دوست نداشته باشید. به همین دلیل رغبتی برای مصرف آن نداشته باشید.

 مشکل در هضم غذا:

به دلیل تغییرات دستگاه گوارش معمولا ترشح اسید معده کاهش پیدا می کند. کاهش اسید معده هضم و جذب بعضی از ویتامین ها و املاح مهم را با مشکل می کند و ممکن است شما به کمبود آنها مبتلا شوید . ویتامین هایی مثل ویتامین B6   و B12    و اسید فولیک از این گروه هستند. این ویتامین ها در تامین انرژی و حفظ هوشیاری ذهنی، تامین سلامت سیستم گردش خون و تقویت حافظه نقش اساسی دارند.

 عوامل روانی

عوامل روحی و روانی مثل تنهایی و افسردگی بر تغذیه شما اثر می گذارند. در بعضی از افراد این مشکلات باعث نخوردن غذا و در بعضی باعث پر خوری می شود. اگر فشارروحی از این بابت احساس می کنید با یک متخصص مشورت کنید.

توصیه های تغذیه ای برای تغذیه مناسب سالمندان

اگر به علت مشکلات دندانی و دهانی نمی توانید بجوید به جای میوه های تازه از آب میوه و میوه نرم شده، کمپوت ،پالوده سیب، هلو و گلابی و به جای سبزی های خام از آب سبزیجات (آب هویج) و سبزی های پخته و له شده استفاده کنید. به جای  گوشت، گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، شیر، پنیر، ماست و غذاهایی که با شیر درست می شوند انتخاب های راحت تری برای خوردن هستند

به جای نان های ضخیم و غیر قابل جویدن که خوردنشان برای شما سخت است از غلات پخته مانند خوراک لوبیا یا غلات، برنج، کلوچه های نرم و نان لواش استفاده کنید. ترید کردن نان در غذاهای مایع را دیگری برای استفاده از این نان هاست.

برگرداندن غذا از معده ،گاز زیاد معده و دیگر مشکلات معده ممکن است که سبب شود از مصرف برخی مواد غذایی امتناع کنید. این خودداری سبب محرومیت شما از برخی مواد مغذی مانند ویتامین ها، کلسیم، فیبر و پروتئین می شود.

ممکن است شما مشکلاتی در خرید مواد غذایی داشته باشید. شاید نمی توانید رانندگی کنید و یا قادر به پیاده روی و یا ایستادن به مدت طولانی نباشید.بهتر است از مغازه های محله خود بخواهید که سفارش هایتان را به منزل بیاورند. برخی از سوپر مارکت ها سرویس رایگان دارند و برخی بابت این سرویس هزینه ای دریافت می کنند. ممکن است برخی رابطین بهداشت یا افرادی در محله داوطلب کمک در تهیه مواد غذایی برای شما باشند می توانید از مغازه های محل خود دریافتن این افراد و تهیه مواد غذایی خود کمک بگیرید. می توانید از اعضای خانواده و یا همسایگان خود بخواهید برای شما خرید کند و یا گاهی ازبعضی شرکت های خدماتی کارگرانی را به مدت چند ساعت استخدام کنید تا کارهایتان را انجام دهند و برای شما خرید کنند.

اگر نمی توانید آشپزی کنید ممکن است برای طبخ غذا با مشکلاتی مواجه شوید. مثلا" بلند کردن ظروف استیل، قابلمه و ماهی تابه و ایستادن به مدت طولانی حین آشپزی برایتان دشوار باشد.راه حل:این است که برای آشپزی از دستگاه پخت سریع مانند زودپز استفاده کنید. البته بهترین روش پخت غذا برای شما بخارپز کردن و آب پز کردن است.غذای خــود را به صورت گروهی تهیه و میل کنید تا از مشارکت دیگران نیز در تهیه غذا بهره مند شوید.زندگی در نزدیکی فرزندان و آشنایان سبب می شود از کمک آنان در تهیه غذا سود ببرید.

احساس تنهایی در سالمندان خود می تواند عاملی برای بی اشتهایی آن ها باشد. و حتی این حس تنهایی مانع می شود تا تنها فقط برای خودتان آشپزی کنید. شاید غذاها به نظر شما تنها خیلی بی مزه و یا حتی بدمزه باشند. این مسئله ممکن است به علت استفاده از داروهایی که مصرف می کنید رخ دهد و یا یک مشکل طبیعی به علت بالا رفتن سن و کم شدن حساسیت ذائقه شما باشد. برای حل این مشکل تا حد امکان غذا را درکنار اعضای خانواده و یا دوستان خود صرف کنید. گروهی را با سایر دوستان سالمند خود تشکیل دهید وغذای خود را به شکل دوره ای در کنار هم صرف کنید.با پزشک خود در مورد داروهایتان مشورت کنید تا در صورت تاثیر آن ها بر روی اشتها، داروها را تغییر دهد.با افزودن انواع ادویه جات، چاشنی های گیاهی و آب لیمو به غذایتان، طعم غذا را مطلوب تر تا اشتهایتان برای غذا تحریک شود.

اگر مشکلات مالی در خرید مواد غذایی با کیفیت بالا موجب می شود شما با مشکلات تغذیه ای مواجه شوی،برای مقابله ، غذاهای ارزان از جانشین های هر گروه اصلی از مواد غذایی تهیه نمایید. مثلا" از کوپن های سهمیه ای به منظور تهیه مواد غذایی بهره ببرید  یا در برخی از موارد با توجه به وضعیت سلامت خود از تخم مرغ به جای گوشت استفاده کنید.

به جای خرید میوه های گران قیمت ،میوه های ارزان تری را که اغلب در بازار میوه موجود است خریداری نمایید. حتی اگر اندازه میوه کوچک باشد حاوی همان ویتامین ها و املاحی است که انواع درشت دارد.


نوشته شده در یکشنبه 90/11/9ساعت 6:15 عصر توسط نظرات ( ) | |

 

خود کشی مساعدت شده:

در ایالات متحده بحث خود کشی مساعدت شده چراغ روشنی برای کفایت و کیفیت مراقبت های پایان عمرگشته

است . خود کشی مساعدت شده اشاره دارد به فراهم کردن امکانات برای اینکه فرد به زندگی اش پایان دهد.

خود کشی مساعدت شده توسط پزشک : شامل تجویز دوز کشنده یک دارو و به قصد ختم زندگی یک فرد

 می باشد که نباید مغایرتی با مسائل اخلاقی و قانونی بیماری مرحله انتهایی داشته و خواست بیمار باشد.

جامعه مسیحیت معتقد است که خود کشی مساعدت شده با قانون طبیعی و قانون الهی مغایرت دارد . با این حال

اخیرا سعی شده که خود کشی مساعدت شده شکل قانونی بگیرد ، اگر چه ارجح این است که خود شخص بیمار

اقدام به کشتن خود بنماید، ولی اخیرا تلاش هایی انجام شده که علاوه بر قانونی کردن خود کشی مساعدت شده ،

تاکید می کند که این کار باید توسط یک انجمن مخصوص خودکشی انجام شود که این انجمن باید پزشکانی داشته

باشد که به طور قانونی به امر خود کشی بیماران یاری رسانند . دیگر اینکه انجمن باید دارای نشریاتی باشد که

اطلاعاتی را در مورد روش های ختم به زندگی در صورت فقدان دسترسی پزشک در اختیار بیماران قرار دهد

تا راسا اقدام به خود کشی نمایند.

در حالیکه طرفداران خود کشی مساعدت شده توسط پزشک ، بحث می کنند بیماری که در مرحله انتهای بیماری

قرار دارد باید به طور قانونی ضمانت اجرایی برای تصمیم گیری مستقل درباره ارزش های زندگی خود ، زمان

و شرایط مرگش را داشته باشد مخالفین این طرح بحث می کنند که باید به فکر دستیابی به کنترل های بهترو بیشتر

علائم بیماردر مرحله ی انتهایی باشیم و وی را مورد حمایت های روانی قار دهیم . به دنبال این بحث ها ، بحث های

اخلاقی و قانونی زیادی افزایش یافت که موارد زیر را در بر می گیرد .


نوشته شده در چهارشنبه 90/11/5ساعت 5:21 عصر توسط نظرات ( ) | |

مدت زمان طولانی است که مصرف چای گیاهی با سلامت ارتباط داده شده است. به گزارش «هلث نیوز» مصرف چای گیاهی که پیش از این به مشرق زمین محدود شده بود در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و خاصیت درمانی نیز دارد. این روزها، پزشکان گنجاندن چای گیاهی به رژیم غذایی روزانه را توصیه می کنند. پس از آب، چای گیاهی پرمصرف ترین نوشیدنی در سراسر جهان به حساب می آید. در این مطلب به چند چای اشاره خواهیم کرد که خواندن آن مفید است.

1 - بادرنجبویه: اضطراب و حالت بی قراری را کاهش می دهد. این گیاه افسردگی، حالت عصبی و تنش را نیز درمان می کند برای خواب سالم، یک فنجان چای بادرنجبویه را با یک قاشق غذاخوری برگ دم کرده در یک لیوان آب جوش قبل ازخواب بخورید.

2 - مریم گلی؛ این چای عرق کردن هنگام خواب را از بین می برد و در نتیجه خواب راحتی ایجاد می کند. 4 قاشق غذاخوری مریم گلی خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید و در آن را ببندید و بگذارید به مدت 4 ساعت و یا بیشتر بماند. سپس چای را صاف کنید و بخورید.

3 - آویشن: چای آویشن سرفه و برونشیت را کاهش می دهد برای آرام کردن برونشیت به کار می رود. برای هر یک لیوان آب جوش 2 قاشق مرباخوری آویشن را به مدت 10 دقیقه دم و روزی 3 بار مصرف کنید.

4 - رزماری: این گیاه نه تنها در پخت مرغ مورد استفاده قرار می گیرد بلکه چند نوع سردرد عصبی را نیز از بین می برد. از آن جا که رزماری رگ های خونی را گشاد نگه می دارد مانع سردرد می شود. برای تهیه چای یک قاشق مرباخوری رزماری خشک را به هر یک لیوان آب جوش اضافه کنید.

5 - بابونه؛ این چای نوشیدنی آرام بخشی است. مصرف روزی سه فنجان آن سوءهاضمه، ناراحتی روده تحریک پذیر و التهاب روده ای را کاهش می دهد. برای هر یک لیوان آب جوش، یک قاشق غذاخوری گل این گیاه را استفاده کنید، برای برطرف کردن ناراحتی حاد این چای را به مدت 2 ماه و یا بیشتر مصرف کنید.

6 - نعناع: تازه و یا خشک، چای نعناع بهترین روش تسکین سوءهاضمه، نفخ و جلوگیری از حالت تهوع است. این گیاه حاوی «Menthol  » است که به سیستم گوارشی در هضم غذا کمک می کند. برای هر یک لیوان آب جوش یک قاشق غذاخوری برگ نعناع استفاده کنید.

7 - گل ساعتی: گل و برگ این گیاه حاوی ماده ای با خاصیت مسکن ملایم ویژه ای می باشد. مصرف این گیاه به عنوان بهترین درمان بی خوابی اگر با اضطراب نیز همراه باشد توصیه می شود یک قاشق مرباخوری آن را برای هر یک لیوان آب جوش استفاده کنید.

شیرین بیان

نحوه استفاده : خوراکی
خواص : شیرین بیان
Liquorice   - Licorice
نام علمی
Glycyrrhiza globra  
گیاه شناسی
شیرین بیان گیاه بومی ناطق مدیترانه است و در ایران در اکثر نقاط کشور می روید . شیرین بیان گیاهی است چند ساله و دارای ساقه ای بطول یک متر که در نواحی معتدل تا ارتفاع دو متر می رسد . برگهای آن مرکب از تعدادی برگچه های فدر و سبزرنگ می باشد . گلهای آن برنگ بنفش ، سفید . زرد است میوه آن مانند نیام و محتوی 5 تا 6 دانه می باشد .
ریشه شیرین بیان بطور خیلی عمیق در زمین فرو می رود . پوست ریشه قهوه ای سیر وسیاه است . مغز ریشه زرد رنگ بوده و طعم آن بسته بانواع مختلف تغییر می کند . مثلا شیرین بیان اسپانیا طعم ملایم دارد در حالیکه شیرین بیان یونان دارای طعم تلخ است .
خواص داروئی:
شیرین بیان از منظر طب قدیم ایران معتدل است .
شیرین بیان را بصورت قطعات کوچک به قطر 0/5 سانتیمتر و طول 1/5 سانتیمتر بفروش می رسانند .
1)مهمترین خاصیت شرین بیان که جدیدا کشف شده است و در آلمان و اروپا و آمریکا استفاده می شود درمان کننده زخم معده و سرطان معده است برای این منظور شربت شیرین بیان را تهیه کرده و هر روز بمقدار یک قاشق غذا خوری قبل از غذا به مریض بدهید و اگر این عمل را تا 4 ماه تکرار کنید شخص معالجه خواهد شد .
2)برای تقویت عمومی بدن مفید است
3)خوردن آن از پیری جلوگیری می کند
4)برای نرم کردن سینه موثر است
5)زخم ها و تاول های پوست را با چای شیرین بیان شستشو دهید تا زود خوب شود .
6)ملین است و معمولا آنرا با گیاهان دیگر مخلوط می کنند که انقباضات را کم می کند
7)مدر و عرق آور است
8)برای برطرف کردن زخم و التهاب دهان ریشه شیرین بیان را بمکید .
9)سرفه را برطرف می کند
10)ورم معده را برطرف می کند
11)تنگی نفس را تسکین می دهد
12)برای درمان سوء هاضمه مفید است
13)برای از بین بردن نفخ شکم مفید است
14)چشم را تقویت کرده و رفع سردرد می کند برای این منظو از فرمول زیر استفاده کنید :
2 گرم ریشه شیرین بیان را پودر کرده و با یک گرم شکر و یک گرم رازیانه مخلوط کنید سپس آنرا در آب خیس کرده و هر روز بخورید.
15)برای درمان موخوره چای شیرین بیان را به سر بمالید .
16)برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده و در این قسمت ها بگذارید .
17)شیرین بیان را اگر قبل از غذا مصرف کنید برای لاغری موثر است

 

نظرات یادتون نره

 


نوشته شده در یکشنبه 90/11/2ساعت 12:9 عصر توسط نظرات ( ) | |

<      1   2   3   4      


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت